Inte en evighet

Standard

Jag såg filmen Benjamin Buttons otroliga liv igår. Den var väldigt bra (4) och Brad Pitt spelade sin roll på ett fängslande sätt och inte bara ”jag-är-snygg-så-titta-på-mig-sättet”. Utan han gick verkligen in i sin roll som Benjamin Button. Jag tycker även den kvinnliga skådespelaren, Cate Blanchett, gjorde en bra insatts. Filmen i sig handlar om Benjamin Buttons liv, hur han föds som en svag gammal man och dör som spädbarn. Allt får plats på cirka 2 timmar. Ett helt liv på två timmar och det kändes aldrig som om det gick för fort.

Det som gav mig en tankeställare var över hur  snabbt allting går. Det känns inte som det var en livstid sen jag gick på mellanstadiet eller sen mamma lyfte upp mig när jag var ledsen. Varje dag är en dag närmare döden och även om det är ångestfullt att säga så, så är sant!

I filmen så såg man först Cate Blanchett (eller Daisy som hon hette i filmen) som en glad, skuttande och rödhårig 5-åring men i slutet var hon ungefär 90 år, nästan blind, mycket svag och låg på sjukhus. Tänk så mycket vi förändras på dessa år och hur fort det går… Jag vet att i morgon kommer jag kunna ta hand om mig själv, ta ansvar och kunna ta mig upp ur sängen även fast ögonen går ihop. Jag vet att jag kommer lära mig nya saker i skolan och jag kommer kunna kommunicera smidigt och bra utan några problem. Men om många år så kommer morgondagen inte se likadan ut. Det är något vi måste leva med, annars blir vi nog galna. Haha.

Carpe Diem är ett bra uttryck och som jag verkligen tycker vi ska ta tillvara på.  För vi kommer faktiskt inte leva för alltid, hur mycket vi än vill det.


Lite fult med printsscreenen… menmen🙂 En film värd att se!

Kommentera

